Zasięg działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chmielniku.

     1. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Chmielniku zgodnie z decyzją organu prowadzącego sprawuje opiekę psychologiczno-pedagogiczną nad szkołami i placówkami oświatowymi w rejonie gmin :
            • Chmielnik 
            • Daleszyce 
            • Morawica 
            • Pierzchnica 
            • Raków
     2.  Dodatkowo Świętokrzyski Kurator Oświaty za zgodą Starostwa Powiatowego wskazał P-P-P  w Chmielniku do wydawania opinii  i orzeczeń dla dzieci i młodzieży niesłyszących i słabo słyszących ze wszystkich gmin Powiatu Kieleckiego.
     3.  Pracownicy merytoryczni mają przydzielone spośród w/w rejony sprawowania opieki, ale zajmują się także problemami placówek spoza „swojego rejonu”.
     4.  Przyjętymi formami kontaktu poradni ze szkołą/placówką są formy: telefoniczna, faxowa, poczta tradycyjna, poczta elektroniczna, bądź kontakt  bezpośredni lub pośredni (przez wychowawcę, pedagoga, innego nauczyciela).

     Zasady nawiązywania kontaktu.

    1.  Zgłoszenia w formie pisemnej są rejestrowane w sekretariacie i przekazywane do dyrektora poradni bądź do określonego pracownika merytorycznego.
    2.  Dyrektor poradni określa formę odpowiedzi/reakcji na zgłoszenie oraz  powiadamia o niej pracownika poradni oraz autora zgłoszenia.
    3.  Poradnia chcąc nawiązać kontakt ze szkołą/placówką czyni to w sposób analogiczny drogą telefoniczną, faxową lub elektroniczną.
    4.  Kontakt w formie spotkania bezpośredniego (wyjście lub wyjazd do placówki/szkoły wymaga uprzednich uzgodnień z zainteresowanymi stronami.
    5.  Specyficzną formą kontaktów poradni z placówką/szkoła są bezpośrednie, systematyczne kontakty z pedagogami szkolnymi tych placówek, które takich pracowników mają. W trakcie takich spotkań omawia się sprawy bieżące jak i planuje działania strategiczne wynikające z planu i specyfiki placówek.

     Udzielenie informacji o uczniu.

    1.  Za zgodą rodzica nauczyciel lub wychowawca sporządza opinię o funkcjonowaniu dziecka w szkole. Opinia jest dostarczana do poradni przez nauczyciela lub za pośrednictwem rodzica, jako uzupełnienie wniosku rodzica o badanie dziecka i wydanie opinii lub orzeczenia.
    2.  Pracownicy poradni, którzy badali dziecko, mogą omówić opinię/ orzeczenie z wychowawcą, nauczycielami, jeżeli opiekunowie dziecka dostarczyli opinię/ orzeczenie do szkoły.
    3. Informacji dotyczących realizacji zaleceń zawartych w opiniach/orzeczeniach udziela pracownikowi poradni dyrektor lub pedagog szkolny a także wychowawca, ewentualnie nauczyciel przedmiotowy.
      
     Płaszczyzny współpracy poradni i szkoły/placówki.

    1. Współpraca w/w instytucji może dotyczyć m.in. takich płaszczyzn  jak: 
     > orzecznictwo
    > diagnoza dzieci w poradni 
     > doradztwo psychologiczno- pedagogiczne 
     > terapia psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna 
     > terapia metodą Biofeedback
     > zajęcia logorytmiczne
    > realizacja celów i zadań wychowawczych, profilaktycznych, zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci i młodzieży, zajęć o charakterze socjoterapeutycznym 
     > działalność informacyjno - edukacyjna
     > realizacja zadań wynikających z doradztwa zawodowego (w tym preorientacja i orientacja zawodowa)
     > zajęcia aktywizujące uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia
    > realizacja zadań o charakterze informacyjnym, szkoleniowym, warsztatowym – szczególnie w środowisku kadry pedagogicznej
     > interwencje w sytuacjach kryzysowych
     > szczególną formą współpracy poradni ze szkołą/placówką są tzw. punkty konsultacyjne, w których określony pracownik poradni realizuje zadania wynikające z potrzeb szkoły/ placówki bezpośrednio na jej terenie. Jest to przedsięwzięcie realizowane systematycznie w określonych przez obie strony  interwałach czasowych.