W ramach działalności statutowej Poradnia prowadzi przede wszystkim działalność diagnostyczną,
terapeutyczną, profilaktyczną, doradczo – konsultacyjną,
informacyjno – edukacyjną i interwencyjną.
A/ W ramach działalności diagnostycznej wydajemy opinie w sprawach :
1. Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.
2. Pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie.
3. Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej.
4. Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostaniu tym wymaganiom.
5. Zwolnienia ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego.
6. Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki.
7. Przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy.
8. Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
9. Innych, określonych w odrębnych przepisach.
Warunkiem wydania opinii jest złożenie przez rodziców pisemnego wniosku. W sytuacji, gdy do wydania opinii konieczne jest przeprowadzenie badań lekarskich, wnioskodawca powinien przedstawić stosowne zaświadczenie lekarskie.
B/ Wydajemy orzeczenia :
1. O potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych:
a - niesłyszących
b - słabo słyszących
c - z niepełnosprawnością ruchową
d - z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
e - z upośledzeniem umysłowym umiarkowanym lub znacznym
f - z niepełnosprawnością sprzężoną
Uwaga : Orzeczenia dla uczniów niewidomych i słabo widzących wydaje dla rejonu powiatu kieleckiego Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bodzentynie, zaś dla uczniów z autyzmem – Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Piekoszowie.
2. O potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy z powodu :- niodostosowania społecznego
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym
- zagrożenia uzależnieniem
- zaburzeń zachowania.
3. O potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej.
4. O potrzebie nauczania indywidualnego dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
5. Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży w stopniu głębokim.
C/ Prowadzimy diagnozę logopedyczną celem stwierdzenia prawidłowości bądź zaburzeń mowy.