Zasady współpracy Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Chmielnikuze szkołami i innymi placówkami objętymi opieką poradni.
I. Opieka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chmielniku nad szkołami i przedszkolami:
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Chmielniku zgodnie z decyzją organu prowadzącego sprawuje opiekę psychologiczno-pedagogiczną nad szkołami i placówkami oświatowymi w rejonie gmin : Chmielnik, Daleszyce, Morawica, Pierzchnica, Raków.
- pracownicy merytoryczni mają przydzielone spośród w/w rejony sprawowania opieki, co nie oznacza, że nie zajmują się problemami placówek spoza „swojego rejonu”
- przyjętymi formami kontaktu poradni ze szkołą/placówką są formy: telefoniczna, faxowa, poczty tradycyjne, poczty elektronicznej bądź kontaktu bezpośredniego lub pośredniego (przez wychowawcę, pedagoga, innego nauczyciela).
II. Zasady nawiązywania kontaktu
- zgłoszenia w formie pisemnej są rejestrowane w sekretariacie i przekazywane do dyrektora poradni bądź do określonego pracownika merytorycznego
- dyrektor poradni określa formę odpowiedzi/reakcji na zgłoszenie o powiadamia o niej pracownika poradni oraz autora zgłoszenia
- pracownik merytoryczny –jeżeli do niego przekazano zgłoszenie określa formę odpowiedzi/reakcji na nie i powiadamia o tym dyrektora poradni i autora zgłoszenia.
- Poradnia chcąc nawiązać kontakt ze szkołą/placówką czyni to w sposób analogiczny drogą telefoniczną, faxową lub elektroniczną.
- Kontakt w formie spotkania bezpośredniego (wyjście lub wyjazd do placówki/szkoły wymaga uprzednich uzgodnień z zainteresowanymi stronami.
- Specyficzną formą kontaktów poradni z placówką/szkoła są bezpośrednie, systematyczne kontakty z pedagogami szkolnymi tych placówek, które takich pracowników mają. W trakcie takich spotkań omawia się sprawy bieżące jak i planuje działania strategiczne wynikające z planu i specyfiki placówek.
III. Udzielenie informacji o uczniu.
- Za zgodą rodzica nauczyciel lub wychowawca sporządza opinię o funkcjonowaniu dziecka w szkole. Opinia jest dostarczana do poradni przez nauczyciela lub za pośrednictwem rodzica, jako uzupełnienie wniosku rodzica o badanie dziecka i wydanie opinii lub orzeczenia.
- Pracownicy poradni, którzy badali dziecko, mogą omówić opinię/ orzeczenie z wychowawcą, nauczycielami, jeżeli opiekunowie dziecka dostarczyli opinię/ orzeczenie do szkoły.
- Informacji dotyczących realizacji zaleceń zawartych w opiniach/orzeczeniach udziela pracownikowi poradni dyrektor lub pedagog szkolny a także wychowawca, ewentualnie nauczyciel przedmiotowy.
IV. Płaszczyzny współpracy poradni i szkoły/placówki.
Współpraca w/w instytucji może dotyczyć m.in. takich płaszczyzn jak :
- doradztwo psychologiczno- pedagogiczne
- diagnoza dzieci w poradni
- realizacja celów i zadań wychowawczych, przede wszystkim profilaktyki, zajęć psychoedukacyjnych dzieci i młodzież, interwencji kryzysowej, zajęć o charakterze socjoterapeutycznym
- realizacja zadań wynikających z doradztwa zawodowego ( w tym preorientacji i orientacji zawodowej)
- realizacja zadań o charakterze terapeutycznym (terapia psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna)
- orzecznictwo
- działalność informacyjno - edukacyjną ukierunkowana szczególnie na środowisko rodziców
- realizacja zadań o charakterze informacyjnym, szkoleniowym, warsztatowym – szczególnie w środowisku kadry pedagogicznej
- szczególną formą współpracy poradni ze szkołą/placówką są tzw. punkty konsultacyjne, w których określony pracownik poradni realizuje zadania wynikające z potrzeb szkoły/ placówki bezpośrednio na jej terenie. Jest to przedsięwzięcie realizowane systematycznie w określonych przez obie strony interwałach czasowych.
V. Zasady realizacji przedsięwzięć.
- Obowiązek uzyskania akceptacji czy zgody na udział podmiotów uczestniczących w zajęciach realizowanych przez pracowników poradni spoczywa na dyrektorze lub nauczycielu wychowawcy organizującym te zajęcia w placówce.
- Jeżeli uczestnikami zajęć są dzieci i młodzież niepełnoletnia wówczas obowiązek uzyskania zgody rodziców na udział ich dzieci w tych zajęciach spoczywa na nauczycielu/wychowawcy
- Jeżeli działania są realizowane w poradni, wówczas obowiązek uzyskania zgody rodziców na udział ich niepełnoletnich dzieci spoczywa na pracowniku poradni realizującym te zajęcia.
- Poradni obejmuje swoimi działaniami dzieci nie uczęszczające do szkół oraz uczniów i wychowanków szkół i placówek ze swojego rejonu działania. Wyjątkiem od tej zasady są uczniowie będący wychowankami burs, domów wczasów dziecięcych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodków psychoterapii w stosunku do których mogą być wydawane orzeczenia przez zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na siedzibę placówki, w której uczeń przebywa lub miejsce zamieszkania ucznia. Także orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych są wydawane przez zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka. Orzeczenia oraz opinie dla dzieci niewidomych i słabowidzących,, niesłyszących i słabosłyszących oraz dla dzieci z autyzmem są wydawane przez zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty za zgodą organu prowadzącego.
- Poradnia może także udzielić pomocy na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy organami prowadzącymi poradnie uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek nie mających siedziby na terenie działania poradni oraz nie zamieszkałym na terenie działania poradni dzieciom, które nie uczęszczają do szkoły (przedszkola), i ich rodzicom.
W ramach działalności statutowej Poradnia prowadzi przede wszystkim działalność diagnostyczną,
terapeutyczną, profilaktyczną, doradczo – konsultacyjną,
informacyjno – edukacyjną i interwencyjną.
A/ W ramach działalności diagnostycznej wydajemy opinie w sprawach :
1. Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.
2. Pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie.
3. Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej.
4. Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostaniu tym wymaganiom.
5. Zwolnienia ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego.
6. Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki.
7. Przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy.
8. Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
9. Innych, określonych w odrębnych przepisach.
Warunkiem wydania opinii jest złożenie przez rodziców pisemnego wniosku. W sytuacji, gdy do wydania opinii konieczne jest przeprowadzenie badań lekarskich, wnioskodawca powinien przedstawić stosowne zaświadczenie lekarskie.
B/ Wydajemy orzeczenia :
1. O potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych:
a - niesłyszących
b - słabo słyszących
c - z niepełnosprawnością ruchową
d - z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
e - z upośledzeniem umysłowym umiarkowanym lub znacznym
f - z niepełnosprawnością sprzężoną
Uwaga : Orzeczenia dla uczniów niewidomych i słabo widzących wydaje dla rejonu powiatu kieleckiego Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bodzentynie, zaś dla uczniów z autyzmem – Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Piekoszowie.
2. O potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy z powodu :- niodostosowania społecznego
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym
- zagrożenia uzależnieniem
- zaburzeń zachowania.
3. O potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej.
4. O potrzebie nauczania indywidualnego dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
5. Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży w stopniu głębokim.
C/ Prowadzimy diagnozę logopedyczną celem stwierdzenia prawidłowości bądź zaburzeń mowy.