Zasady współpracy Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej  w Chmielnikuze szkołami i innymi placówkami objętymi opieką poradni.

 

 I.    Opieka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chmielniku nad szkołami i przedszkolami:

- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Chmielniku zgodnie z decyzją organu prowadzącego sprawuje opiekę psychologiczno-pedagogiczną nad szkołami i placówkami oświatowymi w rejonie gmin : Chmielnik, Daleszyce, Morawica, Pierzchnica, Raków.

- pracownicy merytoryczni mają przydzielone spośród w/w rejony sprawowania opieki, co nie oznacza, że nie zajmują się problemami placówek spoza „swojego rejonu”

- przyjętymi formami kontaktu poradni ze szkołą/placówką są formy: telefoniczna, faxowa, poczty tradycyjne, poczty elektronicznej bądź kontaktu bezpośredniego lub pośredniego (przez wychowawcę, pedagoga, innego nauczyciela).

II. Zasady nawiązywania kontaktu

- zgłoszenia w formie pisemnej są rejestrowane w sekretariacie i przekazywane do dyrektora poradni bądź do określonego pracownika merytorycznego

- dyrektor poradni określa formę odpowiedzi/reakcji na zgłoszenie o powiadamia o niej pracownika poradni oraz autora zgłoszenia

- pracownik merytoryczny –jeżeli do niego przekazano zgłoszenie określa formę odpowiedzi/reakcji na nie i powiadamia o tym dyrektora poradni i autora zgłoszenia.

- Poradnia chcąc nawiązać kontakt ze szkołą/placówką czyni to w sposób analogiczny drogą telefoniczną, faxową lub elektroniczną.

- Kontakt w formie spotkania bezpośredniego (wyjście lub wyjazd do placówki/szkoły wymaga uprzednich uzgodnień z zainteresowanymi stronami.

- Specyficzną formą kontaktów poradni z placówką/szkoła są bezpośrednie, systematyczne kontakty z pedagogami szkolnymi tych placówek, które takich pracowników mają. W trakcie takich spotkań omawia się sprawy bieżące jak i planuje działania strategiczne wynikające z planu i specyfiki placówek.

III.  Udzielenie informacji o uczniu.

- Za zgodą rodzica nauczyciel lub wychowawca sporządza opinię o funkcjonowaniu dziecka w szkole. Opinia jest dostarczana do poradni przez nauczyciela lub za pośrednictwem rodzica, jako uzupełnienie wniosku rodzica o badanie dziecka i wydanie opinii lub orzeczenia.

- Pracownicy poradni, którzy badali dziecko, mogą omówić opinię/ orzeczenie z wychowawcą, nauczycielami, jeżeli opiekunowie dziecka dostarczyli opinię/ orzeczenie do szkoły.

- Informacji dotyczących realizacji zaleceń zawartych w opiniach/orzeczeniach udziela pracownikowi poradni dyrektor lub pedagog szkolny a także wychowawca, ewentualnie nauczyciel przedmiotowy.

IV. Płaszczyzny współpracy poradni i szkoły/placówki.

Współpraca w/w instytucji może dotyczyć m.in. takich płaszczyzn  jak :

- doradztwo psychologiczno- pedagogiczne

- diagnoza dzieci w poradni

- realizacja celów i zadań wychowawczych, przede wszystkim profilaktyki, zajęć psychoedukacyjnych dzieci i młodzież, interwencji kryzysowej, zajęć o charakterze socjoterapeutycznym

- realizacja zadań wynikających z doradztwa zawodowego ( w tym preorientacji i orientacji zawodowej)

- realizacja zadań o charakterze terapeutycznym (terapia psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna)

- orzecznictwo

- działalność informacyjno - edukacyjną ukierunkowana szczególnie na środowisko rodziców

- realizacja zadań o charakterze informacyjnym, szkoleniowym, warsztatowym – szczególnie w środowisku kadry pedagogicznej

- szczególną formą współpracy poradni ze szkołą/placówką są tzw. punkty konsultacyjne, w których określony pracownik poradni realizuje zadania wynikające z potrzeb szkoły/ placówki bezpośrednio na jej terenie. Jest to przedsięwzięcie realizowane systematycznie w określonych przez obie strony  interwałach czasowych.

V. Zasady realizacji przedsięwzięć.

- Obowiązek uzyskania akceptacji czy zgody na udział podmiotów uczestniczących w zajęciach realizowanych przez pracowników poradni spoczywa na dyrektorze lub nauczycielu wychowawcy organizującym te zajęcia w placówce.

- Jeżeli uczestnikami zajęć są dzieci i młodzież niepełnoletnia wówczas obowiązek uzyskania zgody rodziców na udział ich dzieci w tych zajęciach spoczywa na nauczycielu/wychowawcy

- Jeżeli działania są realizowane w poradni, wówczas obowiązek uzyskania zgody rodziców na udział ich niepełnoletnich dzieci spoczywa na pracowniku poradni realizującym te zajęcia.

- Poradni obejmuje swoimi działaniami dzieci nie uczęszczające do szkół oraz uczniów i wychowanków szkół i placówek ze swojego rejonu działania. Wyjątkiem od tej zasady są uczniowie będący wychowankami burs, domów wczasów dziecięcych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodków psychoterapii w stosunku do których mogą być wydawane orzeczenia przez zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na siedzibę placówki, w której uczeń przebywa lub miejsce zamieszkania ucznia. Także orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych są wydawane przez zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka. Orzeczenia oraz opinie dla dzieci niewidomych i słabowidzących,, niesłyszących i słabosłyszących oraz dla dzieci z autyzmem są wydawane przez zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty za zgodą organu prowadzącego.

- Poradnia może także udzielić pomocy na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy organami prowadzącymi poradnie uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek nie mających siedziby na terenie działania poradni oraz nie zamieszkałym na terenie działania poradni dzieciom, które nie uczęszczają do szkoły (przedszkola), i ich rodzicom.

 


W ramach działalności statutowej Poradnia prowadzi przede wszystkim działalność diagnostyczną,

terapeutyczną, profilaktyczną, doradczo – konsultacyjną,

informacyjno – edukacyjną i interwencyjną.

 

A/ W ramach działalności diagnostycznej wydajemy opinie w sprawach :

1. Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia  spełniania obowiązku szkolnego.

2. Pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie.

3. Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej.

4. Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostaniu tym wymaganiom.

5. Zwolnienia ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego.

6. Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki.

7. Przyjęcia ucznia  gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy.

8. Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

9. Innych, określonych w odrębnych przepisach.

Warunkiem wydania opinii jest złożenie przez rodziców pisemnego wniosku.  W sytuacji, gdy do wydania opinii konieczne jest przeprowadzenie badań lekarskich, wnioskodawca powinien przedstawić stosowne zaświadczenie lekarskie.

B/ Wydajemy orzeczenia :

1. O potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych:

 a  -  niesłyszących

 b -  słabo słyszących

 c -  z niepełnosprawnością ruchową

 d -  z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim

 e -  z upośledzeniem umysłowym umiarkowanym lub znacznym

 f   - z niepełnosprawnością sprzężoną 

Uwaga : Orzeczenia dla uczniów niewidomych i słabo widzących wydaje dla rejonu powiatu kieleckiego Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bodzentynie, zaś dla uczniów z autyzmem – Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Piekoszowie.

2. O potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy z powodu :

- niodostosowania społecznego

- zagrożenia niedostosowaniem społecznym

- zagrożenia uzależnieniem

- zaburzeń zachowania.

 

3. O potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego  dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej.

4. O potrzebie nauczania indywidualnego dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.

5. Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży w stopniu głębokim.

C/ Prowadzimy diagnozę logopedyczną celem stwierdzenia prawidłowości bądź zaburzeń mowy.

Kontakt




Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna mieści się w budynku Przychodni Zdrowia w Chmielniku przy ul. Kieleckiej 18.

 Sekretariat jest czynny od poniedziałku do piątku w godz. 7.15 do 15.15.

Zgłoszenia w sprawach związanych z opiniowaniem lub orzekaniem bądź działalnością doradczą czy terapeutyczną mogą dokonywać rodzice lub opiekunowie dziecka.

Uczniowie pełnoletni mogą zgłaszać się sami.

Zgłoszenia można dokonać osobiście lub drogą telefoniczną czy pocztową.

Sekretariat poinformuje zgłaszającego o terminie wizyty oraz o ewentualnie potrzebnych dokumentach czy materiałach.

UWAGA: nie jest potrzebne żadne skierowanie ze szkoły czy od  lekarza!

 


 

PORADNIA

PSYCHOLOGICZNO–PEDAGOGICZNA

W CHMIELNIKU

ul. Kielecka 18

26 – 020 Chmielnik

tel./fax.: 041 354 42 17

email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 


Zapraszamy !


 

 

 

 

 

Galeria