Pedagog - p. Jolanta Grusiecka

1. Tematyka szkoleń dla nauczycieli:

• Metody pracy z dzieckiem dyslektycznym w szkole podstawowej i gimnnazjum.
• Usprawnienie funkcji percepcyjno – motorycznych uczniów wieku przedszkolnego i młodszego wieku szkolnego.
• Praca z uczniem z ADHD.
2. Tematyka szkoleń dla rodziców:
• Dojrzałość szkolna i jej aspekty.
• Jak przygotować dziecko do rozpoczęcia edukacji szkolnej.
• Rola poradni w przezwyciężaniu trudności dydaktycznych i wychowawczych ucznia.
• jak pomagać dziecku w nauce szkolnej w domu i jak zadbać o jego prawidłowy rozwój.
3. Warsztaty dla uczniów:
Zajęcia psychoedukacyjne z 5-6-latkami stymulujące ogólny rozwój, wyrównujące dysharmonie rozwojowe, korygujące zaburzone funkcje, ułatwiające przez to opanowanie umiejętności szkolnych poprzez :
•    ćwiczenie koncentracji uwagi
•    rozwijanie spostrzegawczości
•    usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej i sprawności manualnej
•    rozwijanie percepcji słuchowej.
Zajęcia profilaktyczne dla uczniów kl.I – III, IV – VI i gimnazjum – spójne cykle tematyczne dotyczące takich zagadnień, jak :
•    współdziałanie w grupie
- jesteśmy razem tu i teraz.
- ja w mojej klasie
- rozmawiamy ze sobą
- słuchamy
- doświadczamy różnych uczuć
•    samoświadomość
- mam swoje obowiązki i prawa
- dostrzegam swoje zalety
- moje zainteresowania
- osiągam w życiu sukcesy
•    motywowanie
- jestem w rodzinie
- chodzę do szkoły
- mam kolegów i przyjaciół
- czerpię radość z życia
- jestem twórczy, szukam rozwiązań
•    rozwiązywanie konfliktów
- trudne sytuacje
- jak radzę sobie z emocjami
- nazywam uczucia, których doświadczają inni
- etapy rozwiązywania konfliktów
- jestem dojrzały, rozwijam się
•    zdrowie
- środki uzależniające
- skutki palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków
- dbam o moje zdrowie – odmawiam
- zdrowy wypoczynek
- zdrowo się odżywiam
•    agresja
- rozpoznaję, dostrzegam i opanowuję agresję
- nawiązuję relacje z innymi
- radzę sobie z konfliktami
•    stres
- co to jest stres
- radzę sobie ze stresem
- potrafię się zrelaksować
- jestem spokojny i skoncentrowany
- wierzę w swoje możliwości
•    bezpieczeństwo
- jestem bezpieczny
- kto mi pomaga
- dbam o swoje bezpieczeństwo – mówię nie
- w szkole czuję się bezpieczny
•    kreatywność
- ruch kreatywny
- twórczo myślę
- szukam pomysłów
- kreatywnie uczestniczę w zajęciach
Zajęcia integracyjno – adaptacyjne dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.
Warsztaty antystresowe – dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych

Pedagog - p. Agata Kosierkiewicz


1. Spotkania z rodzicami   - przykładowa tematyka:
„Rodzaje pomocy psychologiczno – pedagogicznej świadczonej rodzicom i dzieciom przez  PP-P w Chmielniku”.
„Jak przygotować dziecko do rozpoczęcia edukacji szkolnej”
„Dojrzałość szkolna i jej aspekty . Rola i znaczenie badań pilotażowych dojrzałości szkolnej”

2. Spotkania z radą pedagogiczną w placówkach objętych działaniem Poradni:
„Pomoc dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle nowych rozporządzeń MEN”.
„Diagnoza dojrzałości szkolnej.”
„ Ryzyko dysleksji. SRD M. Bogdanowicz”

3. Zajęcia profilaktyczne dla dzieci i młodzieży
„Zdrowym być. Zdrowo żyć” – zajęcia dla uczniów klas I – III
„Tworzymy zgrany zespół klasowy” – zajęcia dla uczniów klas I-III
„Sąd nad papierosem” kl. IV-V
„Veto wobec przemocy, alkoholu i narkotyków” – klasy IV- VI
„Jak się uczyć – różne techniki uczenia się” uczniowie klas I i  II gimnazjum
Zajęcia integracyjno – adaptacyjne dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych


Psycholog - p. Magdalena Pakosińska.

 Zajęcia dla dzieci (uczniowie klas I-VI)
1.    Sposoby i potrzeby ustalania norm i zasad regulujących życie człowieka.
2.    Bliżej siebie, dalej od narkotyków.
3.    Uczymy się współdziałania.
4.    Stanowczo czy agresywnie- uczymy się rozwiązywać problemy.
5.    Przyczyny zachowań agresywnych u dzieci w wieku przedszkolnym.
6.    Jak się uczyć szybko i skutecznie.

Zajęcia dla młodzieży (uczniowie gimnazjum oraz szkół ponadgimnazjalnych.
1.    Znajdź właściwe rozwiązanie- zajęcia o tematyce antytytoniowej.
2.    Ja i inni, jak żyć z ludźmi.
3.    Stres w moim życiu- jak sobie z nim radzić.
4.    Anoreksja, bulimia, otyłość.
5.    Agresja u nas i wobec nas.
6.    Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych?
7.    Czy umiem się uczyć?
8.    Veto wobec alkoholu i narkotyków.
9.    Pogadajmy o kompleksach.

Tematyka spotkań z rodzicami.
1.    Zachowania agresywne u dzieci, jak im zapobiegać.
2.    Praca z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo w domu.
3.    Właściwości rozwojowe dziecka rozpoczynającego naukę.
4.     Jak dać dziecku dobry emocjonalny start, rola i znaczenie stymulacji środowiskowej.
5.    Kształcenie dziecka zdolnego.
6.    Jak motywować dziecko do nauki.
7.    Jak rozpoznać czy moje dziecko bierze?
8.    Jak mówić by dzieci nas słuchały, jak słuchać by dzieci do nas mówiły?

Tematyka spotkań z radami pedagogicznymi szkół.
1.    Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia.
2.    Funkcjonowanie dzieci o obniżonych możliwościach poznawczych w szkole. Diagnoza, oczekiwania.
3.    Jak zapobiegać zachowaniom agresywnym w szkole.
4.    Jak zachęcić dziecko do współpracy w szkole?
5.    Uczeń z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, jak z nim pracować?
6.    Pracuję z dzieckiem leworęcznym.
7.    Umiejętności komunikacyjne niezbędne w pracy zawodowej.
8.    Jak pracować z dzieckiem zdolnym?


Psycholog - p. Halina Żakowska.


Oferta spotkań dla nauczycieli
1.    Dziecko niepełnosprawne w szkole
2.    Dziecko z rodziny dysfunkcyjnej w szkole
3.    Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych
4.    Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
5.    Motywacja uczniów do nauki
6.    Zagrożenia w wieku dorastania
7.    Praca z dzieckiem z zaburzonym zachowaniem

Oferta zajęć dla uczniów
1.    Cykl zajęć dla dzieci przedszkolnych wg ustalonej tematyki:
- dziecko poznaje siebie
- dziecko i jego rodzina
- dziecko wśród innych dzieci
2.    Zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów klas młodszych, np. „Dobry i zły dotyk”, „Komu potrzebne są normy i reguły”
3.    Zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów klas 4-6, np.”Mam prawo odmówić”  „Opanować złość”,”Jak porozumiewać się z innymi”
4.    Zajęcia z zakresu orientacji zawodowej -'”Poznajemy zawody”
5.    Zajecia z zakresu orientacji zawodowej w gimnazjum – wybór odpowiedniej ścieżki edukacyjnej
6.    Zajęcia antystresowe dla młodzieży

Oferta spotkań z rodzicami
1.    Rola psychologa w pracy z dzieckiem przedszkolnym, rodzicem i nauczycielem – propozycje i oczekiwania rodziców
2.    Prawidłowości w rozwoju psychomotorycznym dziecka od urodzenia do 6r.ż.
3.    Stymulacja rozwoju małego dziecka
4.    Zabawki a potrzeby rozwojowe małego dziecka
5.    Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
6.    Sylwetka dziecka gotowego do szkoły
7.    Deficyty rozwojowe a nabywanie wiedzy szkolnej
8.    Kary i nagrody w wychowaniu
9.    Co mogą zrobić rodzice dla dziecka , które wymaga szczególnej opieki wychowawczej
10.    Właściwie pojęta miłość rodzicielska
11.    Lęki dziecięce i radzenie sobie z nimi
12.    Uwarunkowanie dobrej komunikacji w rodzinie


Psycholog - p. Małgorzata Szybalska.


Propozycje zajęć dla uczniów:
1.    Zajęcia integracyjno – adaptacyjne dla uczniów klas I gimnazjum i szkół ponadgimnzajlnych.
2.    „ Jak radzić sobie ze złością” – program profilaktyczny dla uczniów klas II gimn.                                   
3.    „ Stanowczo, bez lęku – trudna sztuka odmawiania” – zajęcia profilaktyczne dla uczniów klas  I –II gimn.
4.     „ Jak radzić sobie ze stresem” – zajęcia antystresowe dla uczniów ostatnich klas gimn. i szkół ponadgimnazjalnych.
5.   „ Dorastam – dokonuję właściwych wyborów” – zajęcia profilaktyczne dla uczniów klas II –III gimn.  i klas I  ponadgimn.
5.    „ Rozpoznajemy swoje i cudze uczucia” – zajęcia profilaktyczne dla uczniów klas I –III SP
6.    „Różne oblicza lęku – jak radzić sobie z trudnymi emocjami”- warsztaty Profilaktyczne dla uczniów kl. II –III gimn.
Propozycje dla nauczycieli – warsztaty, spotkania z Radą Pedagogiczną.
1.    „ Metoda Konstruktywnej Konfrontacji – czyli jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami uczniów” - wykład multimedialny wraz z ćwiczeniami warsztatowymi.
2.    „ Stres i wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela” - prezentacja multimedialna połączona z praktycznymi ćwiczeniami relaksacyjnymi.
3.    „ Jak pracować z uczniem nadpobudliwym psychoruchowo?”- wykład, dyskusja.
4.    „ Jak motywować ucznia do nauki?”- prezentacja multimedialna.
5.    „Czy samobójstwom można zapobiegać – rola szkoły w prewencji zachowań suicydalnych wśród dzieci i młodzieży.”- prezentacja multimedialna, materiały szkoleniowe, dyskusja.
6.  „Zaburzenia zachowania – patogeneza i oddziaływania terapeutyczne.”- wykład, dyskusja
7.   „Jak pracować z uczniem zdolnym?”- wykład w formie prezentacji, materiały szkoleniowe, dyskusja.
 

Propozycje tematyczne zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców.

1.    „ Zachowania agresywne u dzieci i młodzieży – jak je lepiej rozumieć i jak im przeciwdziałać.”
2.    „ Czego potrzebuje Twoje dziecko? –  jak zachować równowagę między miłością a stawianiem granic”.
3.    „ Rola rodziców w przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki w szkole.”
4.    „ Dzieci z FAStrygą” – wykład przeznaczony dla młodych mam i kobiet w ciąży.
5.    „ Moje dziecko poznaje świat – wspieram i stawiam  wymagania.


Zasięg działania Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chmielniku:

  1. Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Chmielniku zgodnie z decyzją organu prowadzącego sprawuje opiekę psychologiczno-pedagogiczną nad szkołami i placówkami oświatowymi w rejonie gmin:
            • Chmielnik
            • Daleszyce
            • Morawica
            • Pierzchnica
            • Raków

  2. Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Chmielniku systematycznie współpracuje między innymi  z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi (w tym ze specjalistycznymi) z województwa świętokrzyskiego oraz z instytucjami takimi jak:  Miejskie i Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej, Centrum Integracji Społecznej w Chmielniku, Ośrodek Wczesnej Interwencji „Na Stoku” w Kielcach, Krajowe Towarzystwo Autyzmu oddział w Kielcach, Polski Związek Niewidomych oddział w Kielcach, Specjalny Ośrodek Szkolno -Wychowawczy dla Niesłyszących i Słabosłyszących w Kielcach, Świętokrzyski Oddział Polskiego Związku Logopedów, Polskie Towarzystwo Psychologiczne oddział w Kielcach, świetlica środowiskowa w Chmielniku, służba zdrowia, policja, sądy. 

  3. Zgodnie z decyzją Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty od 2017 roku Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Chmielniku została wskazana do orzekania o wszystkich niepełnosprawnościach wynikających z Rozporządzenia MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

    Zasady nawiązywania kontaktu:

  4. Udzielamy pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej dzieciom,  młodzieży, a także ich rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom w zakresie wychowania, kształcenia oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu. Wspomagamy przedszkola, szkoły i placówki z rejonu działania poradni w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

  5. Nasze usługi są bezpłatne. Korzystanie z nich jest dobrowolne. Wizyty nie wymagają skierowań.

  6. Przyjętymi formami kontaktu poradni ze szkołą/placówką są formy: telefoniczna, fax, poczta elektroniczna i tradycyjna, kontakt  bezpośredni (rodzic, pełnoletni uczeń) lub pośredni (przez wychowawcę, pedagoga lub innego nauczyciela za zgodą rodzica).

  7. Zgłoszenia są rejestrowane w sekretariacie i przekazywane do dyrektora poradni, następnie do pracowników merytorycznych.

  8. Pisemne zgłoszenia dotyczące bezpośrednich spotkań na terenie szkoły/placówki   wymagają  uzgodnień z zainteresowanymi stronami.

  9. Inną formą kontaktów  naszych pracowników  ze szkołami/placówkami są cykliczne spotkania z pedagogami szkolnymi odbywające się na terenie poradni.

    Udzielanie informacji o uczniu:

  10. Pracownicy poradni dokonujący diagnozy dziecka/pełnoletniego ucznia po jej ukończeniu omawiają wyniki badań bezpośrednio z rodzicem lub pełnoletnim uczniem.

  11. Po przeprowadzonej diagnozie poradnia wydaje opinię/ orzeczenie na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego ucznia.

  12. Osoba składająca wniosek o wydanie opinii/orzeczenia może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, a w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku dziecka uczęszczającego do szkoły/placówki – także opinię nauczycieli -wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno  -pedagogicznej w szkole lub placówce.

  13. Jeżeli w celu wydania opinii/orzeczenia jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, na wniosek poradni rodzic dziecka przedstawia zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, a pełnoletni uczeń zaświadczenie o  swoim stanie zdrowia, zawierające informacje niezbędne do wydania opinii/orzeczenia.

  14. W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka albo pełnoletniego ucznia, poradnia może zwrócić się do dyrektora odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza o wydanie stosownej opinii informując o tym zainteresowaną osobę.

  15. W przypadku, gdy opinia dotyczy dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki, na pisemny wniosek odpowiednio rodziców albo pełnoletniego ucznia, poradnia przekazuje kopię opinii do danej placówki, do której dziecko lub pełnoletni uczeń uczęszcza.

    DO ZADAŃ PORADNI NALEŻY:

  16. Diagnozowanie dzieci i młodzieży -w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych:
    - diagnoza psychologiczna,
    - diagnoza pedagogiczna,
    - diagnoza logopedyczna,
    - badania pilotażowe słuchu, 
    - badania pilotażowe 6-latków.

  17. Udzielanie dzieciom i młodzieży bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na:
    - prowadzeniu terapii psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej, terapii EEG-biofeedback,
    - prowadzeniu zajęć terapeutycznych, logorytmicznych, integracyjno – adaptacyjnych, zajęć rozwijających  uzdolnienia, zajęć rozwijających umiejętność uczenia się, zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej,
    - porad indywidualnych,-interwencji kryzysowej.

  18. Udzielanie pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych. Pomoc ta polega m.in. na:

    -udzielaniu porad,
    -prowadzeniu wykładów,
    prelekcji,
    -warsztatów,
    -grup wsparcia,
    -interwencji kryzysowej.

  19. Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych.  Realizacja wymienionych zadań polega w szczególności na:
    -udzielaniu pomocy nauczycielom w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III,
    -rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów,
    -planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego,
    -współpracy w opracowywaniu i realizowaniu IPET-ów,
    -pomoc w określaniu niezbędnych do nauki warunków i środków dydaktycznych odpowiednich dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej,
    -pomoc w podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
    -pomoc w prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli,-udzielaniu konsultacji,
    -prowadzeniu działalności informacyjno-szkoleniowej.

  20. Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Wspomaganie polega na zaplanowaniu i prowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie: -wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
    - wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej,
    - realizacji podstaw programowych;- rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania;
    - analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminów,
    - innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę.

  21. Szczególną formą współpracy poradni ze szkołą/placówką są tzw. punkty konsultacyjne, w których określony pracownik poradni realizuje zadania wynikające z potrzeb szkoły/ placówki bezpośrednio na jej terenie. Jest to przedsięwzięcie realizowane systematycznie w uzgodnionych przez obie strony  interwałach czasowych.



2historia

nr1nr3